پزشکی و بهداشتی

مطالب پزشکی و بهداشتی

پزشکی و بهداشتی

مطالب پزشکی و بهداشتی

  • ۰
  • ۰

فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا

فشارخون بالا

حتما در اطراف شما هم کسانی از بستگان و فامیل و یا حتی خودتان به فشارخون مبتلا شده باشید. هایپرتنشن یا فشارخون یکی از چندین امراضی است که افراد پا به سن گذاشته به این بیماری مبتلا می شوند.این بیماری با فشار به دیواره های عروقی باعث بالا رفتن فعالیت بیش از حد قلب می شود که همین عمل هم به قلب فشاور آورده و باعث سکته های قلبی می شود.


در این مقاله هم می خواهیم برای شما توضیح دهیم که اساس فشارخون چیست و چه امراضی را می تواند فشارخون با خود بیاورد، توصیه می کنیم به هیچ وجه این مقاله را از دست ندهید زیرا با دنبال کردن آن به اطلاعات جالبی دست خواهید یافت.

فشار خون بالا چیست؟

فشار خون همان نیروی خون شما است که از طریق عروق موجود در بدن جریان می یابد. رگها رگهای خونی هستند که خون را از قلب شما به بقیه بدن می رسانند. هنگامی که قلب شما می تپد ، خون را از طریق رگ های شما هل می دهد. با جاری شدن خون ، دیواره های شریان شما تحت فشار قرار می گیرد. به این فشار خون می گویند.

فشار خون بالا (فشار خون بالا نیز نامیده می شود) هنگامی اتفاق می افتد که خون شما با فشار بالاتر از حد طبیعی در عروق حرکت کند. بسیاری از موارد مختلف می توانند باعث فشار خون بالا شوند. اگر فشار خون شما بیش از حد زیاد شود یا برای مدت طولانی بالا بماند ، می تواند مشکلات سلامتی ایجاد کند. فشار خون بالا کنترل نشده شما را در معرض خطر بیشتری برای سکته مغزی ، بیماری های قلبی ، حمله قلبی و نارسایی کلیه قرار می دهد.
فشار خون بالا به این حالت فشار خون اساسی نیز گفته می شود. هنگامی که دلیل مشخصی برای فشار خون بالا وجود نداشته باشد ، به این نامیده می شود. این شایع ترین نوع فشار خون است. ایجاد این نوع فشار خون معمولاً سالها به طول می انجامد. این احتمالاً نتیجه سبک زندگی ، محیط و چگونگی تغییر بدن شما با افزایش سن است.

فشار خون ثانویه. این زمانی است که یک مشکل سلامتی یا دارویی باعث فشار خون شما می شود. مواردی که می توانند باعث پرفشاری خون ثانویه شوند مانند
مشکلات کلیوی، آپنه خواب، مشکلات تیروئید یا غده فوق کلیه، بعضی داروهاو... می تواند باشد.

 

علائم فشار خون بالا چیست؟

بیشتر افرادی که فشار خون بالا دارند علائمی ندارند. به همین دلیل است که گاهی اوقات "قاتل خاموش" نامیده می شود. بسیار مهم است که مرتباً فشار خون خود را کنترل کنید.

برخی از افراد با فشار خون بالا دچار سردرد ، خون دماغ یا تنگی نفس می شوند. با این حال ، این علائم می تواند موارد دیگر (جدی یا غیر جدی) را تقلید کند. معمولاً این علائم هنگامی رخ می دهد که فشار خون در طی یک دوره زمانی به میزان خطرناکی بالا برسد.

چه عواملی منجر فشارخون بالا می شود؟

غذا ، دارو ، سبک زندگی ، سن و ژنتیک می تواند باعث فشار خون بالا شود. پزشک می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه چیزی ممکن است باعث ایجاد شما شود. عوامل متداول که می توانند منجر به فشار خون شوند عبارتند از:

  • مواد غذایی سرشار از نمک ، چربی و یا کلسترول
  • شرایط مزمن مانند مشکلات کلیوی و هورمونی، دیابت و کلسترول بالا
  • سابقه خانوادگی، به ویژه اگر والدین یا سایر بستگان نزدیک شما فشار خون بالا داشته باشند
  • عدم فعالیت بدنی
  • سن بالاتر (هرچه سن شما بیشتر باشد ، احتمال ابتلا به فشار خون بالا بیشتر است)
  • اضافه وزن یا چاقی
  • نژاد
  • برخی از داروهای ضد بارداری و سایر داروها فشار
  • مصرف دخانیات یا نوشیدن بیش از حد الکل

چگونه فشار خون بالا تشخیص داده می شود؟

فشار خون بالا با دستگاه اندازه گیری فشار خون تشخیص داده می شود. این یک آزمایش معمول برای همه ویزیت های پزشک است. یک پرستار یک باند (کاف) را در اطراف بازوی شما قرار می دهد. باند به یک پمپ کوچک و یک متر متصل شده است. او پمپ را فشار خواهد داد. در اطراف بازو احساس تنگی خواهد کرد. سپس او متوقف می شود و کنتور را تماشا می کند. با این کار 2 عدد از فشار خون شما تشکیل می شود. بالاترین میزان قرائت سیستولیک شماست (اوج فشار خون وقتی قلب شما خون را فشار می دهد). عدد پایانی قرائت دیاستولیک شماست (فشار وقتی قلب شما از خون پر می شود). همچنین ممکن است از دکتر یا پرستار بگویید که فشار خون "120 بیش از 80" است.

فشار خون طبیعی در بالا کمتر از 120 و در پایین کمتر از 80 است.

سطح پیش فشار خون 120-139 در بالا و 80-89 در پایین است.

فشار خون بالا ، مرحله 1 140-159 در بالا و 90-99 در پایین است.

فشار خون بالا ، مرحله 2 در بالا 160 یا بالاتر و در پایین 100 و بالاتر است.

هرچه فشار خون شما بیشتر باشد ، بیشتر اوقات نیاز به بررسی آن دارید. بعد از 18 سالگی ، حداقل هر دو سال یک بار فشار خون خود را چک کنید. اگر در گذشته فشار خون داشته اید بیشتر این کار را انجام دهید.

 

آیا می توان از فشار خون بالا پیشگیری یا اجتناب کرد؟

اگر فشار خون بالا ناشی از عوامل سبک زندگی است ، می توانید برای کاهش خطر خود گام بردارید:

  • لاغر شدن
  • سیگار نکشیدن
  • درست غذا بخورید
  • ورزش های روزانه انجام دادن
  • میزان نمک مصرفی خود را کاهش دهید.
  • از الکل برای نوشیدن به هیچ وجه استفاده نکنید.
  • روش های آرام سازی را بیاموزید.

اگر فشار خون بالا ناشی از بیماری یا دارویی است که مصرف می کنید ، با پزشک خود صحبت کنید. او ممکن است بتواند داروی دیگری تجویز کند. علاوه بر این ، درمان هر بیماری زمینه ای (مانند کنترل دیابت) می تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کند.

درمان فشار خون بالا چگونه ممکن است

بهترین راه برای کاهش فشار خون با تغییراتی که می توانید در سبک زندگی خود ایجاد کنید برای کاهش فشار خون و کاهش خطر بیماری های قلبی شروع می شود. علاوه بر این ، پزشک ممکن است برای کاهش فشار خون دارو تجویز کند. این داروها را داروهای ضد فشار خون می نامند.

هدف از درمان کاهش فشار خون تا سطح طبیعی است. پزشک شما ممکن است دارویی را تجویز کند که مصرف آن آسان باشد و در صورت وجود ، عوارض جانبی کمی داشته باشد. این روش درمانی بسیار موفقیت آمیز است. اگر فشار خون شما فقط با دارو قابل کنترل است ، باید تا آخر عمر دارو را بخورید. نیاز به بیش از یک دارو برای کنترل فشار خون معمول است. بدون صحبت با پزشک ، مصرف دارو را قطع نکنید، در غیر این صورت ، ممکن است خطر سکته یا به اصطلاح حمله قلبی را افزایش دهید.

زندگی با فشار خون بالا آیا ممکن است؟

کنترل فشار خون بالا یک تعهد مادام العمر است. شما همیشه باید وزن خود را کنترل کنید ، غذاهای سالم انتخاب کنید ، ورزش کنید ، یاد بگیرید که با استرس کنار بیایید ، از استعمال سیگار خودداری کنید و مصرف الکل را محدود کنید. اگر برای کنترل فشار خون بالا به دارو نیاز دارید ، احتمالاً در تمام طول زندگی به آن نیاز خواهید داشت.

علاوه بر این ، باید به بررسی های منظم فشار خون عادت کنید. ممکن است پزشک از شما بخواهد که مرتباً به مطب مراجعه کنید. یا ممکن است از شما خواسته شود فشار خون خود را در خانه بررسی کنید و شماره پزشک را در پزشک ثبت کنید. برخی داروخانه ها و کلینیک های خرده فروشی دستگاه های فشار خون را در محل خود دارند. شما می توانید کاف فشار خون بازوی خود را برای استفاده در خانه خریداری کنید. ممکن است پزشک از شما بخواهد فشار خون خود را چندین بار در روز بررسی کنید. گزینه دیگر استفاده از دستگاه اندازه گیری فشار خون سرپایی است.

آیا فشار خون بالا کشنده است؟

آیا فشار خون بالا کشنده است؟

فشار خون بالا که درمان نشود می تواند خطرناک باشد. این قلب است که بدن شما را مجبور می کند تا بیشتر کار کند تا خون به بقیه بدن برسد. و می تواند منجر به تعدادی از شرایط جدی و بالقوه مرگبار زیر شود اما فشارخون صرفا کشنده نیست و این طور نیست که هرکسی مبتلا به فشارخون عمر کمتری دارد و محدود به مرگ است، از جمله خطراتی که کسانی را که فشارخون دارند را تهدید می کند عوامل زیراست:

  • سخت شدن سرخرگ ها
  • سکته
  • بیماری کلیوی
  • نارسایی قلبی

کدام مواد غذایی به کاهش فشارخون کمک می کند

بسیاری از محققان دریافته اند که برخی غذاها می توانند فشار خون بالا را کاهش دهند. ما بررسی می کنیم که کدام غذاها کار می کنند و چگونه می توان آنها را در یک رژیم غذایی سالم قرار داد.
زغال اخته و توت فرنگی حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانین ، نوعی فلاونوئید هستند
.

محققان یک مطالعه بزرگ منبع معتبر را با بیش از 34000 نفر مبتلا به فشار خون بالا انجام دادند.

خانواده توت

آنها دریافتند که در کسانی که بیشترین میزان مصرف آنتوسیانین را دارند - عمدتا از بلوبری و توت فرنگی - 8 درصد کاهش خطر فشار خون بالا وجود دارد ، در مقایسه با افراد با مصرف آنتوسیانین کم.

توت ها را به عنوان میان وعده یا غذای شیرین بعد از غذا میل کنید و یا به اسموتی ها و بلغور جو دوسر اضافه کنید.

موز

موز حاوی مقدار زیادی پتاسیم است ، ماده معدنی که نقشی حیاتی در کنترل فشار خون دارد. یک موز متوسط ​​حاوی حدود 422 میلی گرم منبع معتبر پتاسیم است.

طبق انجمن قلب آمریکا ، پتاسیم اثرات سدیم را کاهش می دهد و تنش دیواره رگ های خونی را کاهش می دهد.

بزرگسالان باید روزانه 4700 میلی گرم پتاسیم مصرف کنند. سایر غذاهای غنی از پتاسیم عبارتند از:

  • آووکادو
  • طالبی و خربزه عسلی
  • نوعی ماهی پهن بزرگ
  • قارچ
  • سیب زمینی های شیرین
  • گوجه فرنگی ها
  • ماهی تن
  • لوبیا

افراد مبتلا به بیماری کلیوی باید با پزشکان خود در مورد پتاسیم صحبت کنند ، زیرا مقدار زیاد آن می تواند مضر باشد.

چغندر

نوشیدن آب چغندر می تواند فشار خون را در کوتاه مدت و طولانی مدت کاهش دهد.

در سال 2015 ، محققان گزارش دادند که نوشیدن آب چغندر قرمز منجر به کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا می شود که 250 میلی لیتر ، حدود 1 فنجان آب هر روز به مدت 4 هفته می نوشند. محققان طی 24 ساعت متوجه برخی اثرات مثبت شدند.

در این مطالعه ، کسانی که هر روز 1 فنجان آب چغندر می نوشند به طور متوسط ​​افت فشار خون در حدود 4/8 میلی متر جیوه (میلی متر جیوه) داشتند. برای بسیاری ، این تغییر فشار خون آنها را در محدوده طبیعی قرار داد. به طور متوسط ​​، یک داروی فشار خون تنها 5/9 میلی متر جیوه سطح را کاهش می دهد.

محققان پیشنهاد کردند که مقادیر زیاد نیترات غیر آلی چغندر باعث کاهش فشار خون می شود.

ممکن است نوشیدن یک لیوان آب چغندر هر روز ، افزودن چغندر به سالاد یا تهیه سبزیجات به عنوان یک غذای فرعی مفید به شما کمک کند. محصولات آب چغندر برای خرید بصورت آنلاین در دسترس است.

شکلات

این درمان شیرین ممکن است فشار خون را کاهش دهد. بررسی 15 آزمایش نشان می دهد که شکلات غنی از کاکائو باعث کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون یا فشار خون بالا می شود.

شکلات مرغوب را انتخاب کنید که حداقل دارای 70 درصد کاکائو باشد و هر روز یک مربع یا قطعه ای به اندازه 1 اونس مصرف کنید.

طیف وسیعی از شکلات های تلخ برای خرید امروزه می توان در همه جا یافت.

کیوی

طبق نتایج یک مطالعه ، یک وعده روزانه کیوی می تواند فشار خون را در افرادی که در سطح خفیف فشار خون بالا دارند کاهش دهد.

محققان اثرات سیب و کیوی را در افرادی که فشار خون کمی بالا دارند مقایسه کردند.

آنها دریافتند که خوردن سه کیوی در روز به مدت 8 هفته منجر به کاهش قابل توجه تری در فشار خون سیستولیک و دیاستولیک می شود ، در مقایسه با خوردن یک سیب در روز برای مدت مشابه. نویسندگان گمان می کنند که مواد زیست فعال موجود در کیوی باعث کاهش آن شده است.

کیوی همچنین سرشار از ویتامین C است ، که ممکن است به طور قابل توجهی میزان فشار خون منبع معتبر را در افرادی که هر روز حدود 500 میلی گرم ویتامین برای مدت 8 هفته مصرف می کنند ، بهبود بخشد.

افزودن کیوی به اسموتی نیز هم آسان و هم یک ترکیب خوشمزه است.

هندوانه

هندوانه حاوی اسید آمینه ای به نام سیترولین است که ممکن است به کنترل فشار خون بالا کمک کند.

سیترولین به بدن کمک می کند تا نیتریک اکسید تولید کند ، گازی که باعث شل شدن رگ های خونی و تشویق انعطاف پذیری در عروق می شود. این اثرات به جریان خون کمک می کند ، که می تواند فشار خون بالا را کاهش دهد.

در یک مطالعه ، بزرگسالان مبتلا به چاقی و فشار خون بالا یا فشار خون خفیف که از عصاره هندوانه استفاده کردند ، فشار خون را در مچ پا و عروق بازویی کاهش دادند. سرخرگ بازو شریان اصلی در قسمت فوقانی بازو است.

محققان همچنین دریافته اند حیواناتی که رژیم غذایی غنی از هندوانه دارند از سلامت قلب بهتری برخوردار هستند. در یک مطالعه ، موش هایی که محلول حاوی آب هندوانه نوشیدند 50 درصد پلاک کمتری در عروق خود نسبت به گروه دیگر داشتند.

موشهایی که محلول نوشیدند نیز 50 درصد کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم داشتند که بسیاری آن را کلسترول بد توصیف می کنند و 30 درصد افزایش وزن کمتری نسبت به حیوانات دیگر نشان دادند.

برای تقویت مصرف هندوانه ، این میوه را به سالادها و اسموتی ها اضافه کنید یا به صورت نوشیدنی خنک لذت ببرید.

جو

جو دو سر حاوی نوعی فیبر به نام بتا گلوکان است که ممکن است سطح کلسترول خون منبع معتبر را کاهش دهد. طبق برخی تحقیقات ، بتاگلوکان نیز ممکن است فشار خون را کاهش دهد.

با بررسی 28 آزمایش ، منبع معتبر نتیجه گرفت که مصرف بیشتر فیبر بتا گلوکان ممکن است فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش دهد. جو نیز حاوی این فیبر است.

روز را با یک کاسه بلغور جو دوسر شروع کنید ، یا به جای آرد سوخاری از جو دوسر استفاده کنید تا به گوشت یا برگرهای گیاهی بافت ببخشد.

سبزیجات

سبزیجات برگ سبز غنی از نیترات است که به کنترل فشار خون کمک می کند. برخی تحقیقات نشان می دهد که خوردن 1-2 وعده سبزیجات غنی از نیترات هر روز می تواند فشار خون را تا 24 ساعت کاهش دهد.

نمونه هایی از سبزیجات برگ دار عبارتند از:

  • کلم
  • رازیانه
  • کلم پیچ
  • کاهو
  • اسفناج

برای مصرف یک دوز روزانه سبزیجات سبز ، اسفناج را به غذاهای کاری و خورشت ها هم بزنید ، خرد کردن سوئیس را با سیر برای یک غذای کناری خوشمزه تفت دهید یا یک دسته چیپس کلم پیچ بپزید.

سیر

سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی و غذایی ضد قارچ است. ماده اصلی فعال آن ، آلیسین ، اغلب مسئول مزایای مربوط به سلامتی است.

برخی از منابع معتبر منبع نشان می دهد که سیر تولید اکسید نیتریک بدن را افزایش می دهد ، که به شل شدن عضلات صاف و گشاد شدن رگ های خونی کمک می کند. این تغییرات می تواند فشار خون را کاهش دهد.

یک مطالعه منبع معتبر گزارش داد که عصاره سیر فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را در افراد مبتلا به فشار خون بالا کاهش می دهد.

سیر می تواند عطر و طعم بسیاری از وعده های غذایی خوش طعم ، از جمله سرخ کردنی ، سوپ و املت را افزایش دهد. استفاده از سیر به جای نمک می تواند سلامت قلب را بیشتر تقویت کند.

غذاهای تخمیر شده

غذاهای تخمیر شده غنی از پروبیوتیک هستند که باکتریهای مفیدی هستند و نقش مهمی در حفظ سلامت روده دارند. خوردن پروبیوتیک ها می تواند تأثیر ناچیزی در فشار خون بالا داشته باشد ، بر اساس بررسی نه مطالعه.

محققان اثرات بیشتری را هنگام مصرف مشارکت کنندگان در مطالعه گزارش کردند:

چندین گونه از باکتریهای پروبیوتیک

پروبیوتیک ها به طور منظم بیش از 8 هفته

حداقل 100 میلیارد واحد تشکیل دهنده مستعمره در روز

غذاهای تخمیر شده برای افزودن به رژیم غذایی عبارتند از:

  • ماست طبیعی
  • کیمچی
  • سرکه سیب

برخی از افراد ترجیح می دهند هر روز از مکمل های پروبیوتیک غلیظ استفاده کنند. مکمل های پروبیوتیک برای خرید آنلاین در دسترس هستند.

عدس

عدس ماده اصلی بسیاری از رژیم های غذایی در سراسر جهان است ، زیرا منبع عالی پروتئین و فیبر گیاه خواری است.

در سال 2014 ، محققانی که اثرات رژیم غذایی غنی از نبض را بر روی موش ها بررسی کردند ، کاهش میزان اطمینان منبع فشار خون و کلسترول را گزارش کردند. در مجموع 30 درصد از رژیم غذایی موش شامل حبوبات ، از جمله لوبیا ، نخود فرنگی ، عدس و نخود بود.

عدس بسیار متنوع است. بسیاری از مردم از آنها به عنوان گزینه گیاهی برای گوشت چرخ کرده یا افزودن فله به سالادها ، خورش ها و سوپ ها استفاده می کنند.

ماست های طبیعی

انجمن قلب آمریکا گزارش کرده است که ماست ممکن است خطر فشار خون بالا را در زنان کاهش دهد.

محققان دریافتند که زنان میانسالی که به مدت 18 تا 30 سال هر هفته 5 وعده ماست مصرف می کنند ، در مقایسه با زنان با سن مشابه که به ندرت ماست می خورند ، 20 درصد کاهش خطر فشار خون را نشان می دهد.

به نظر نمی رسد که مردان حاضر در مطالعه مزایای یکسانی داشته باشند ، اما میزان مصرف ماست آنها کمتر است.

ماست های شیرین نشده ، مانند ماست های طبیعی یا یونانی ، فواید بیشتری دارند. برای یک میان وعده یا دسر مفید از آنها با میوه ، آجیل یا دانه لذت ببرید.

آب انار

با توجه به یافته های یک مطالعه منبع معتبر از سال 2012 ، نوشیدن روزانه 1 فنجان آب انار به مدت 28 روز می تواند فشار خون بالا را کاهش دهد. محققان این اثر را به محتوای آنتی اکسیدان میوه نسبت دادند.

در حالی که می توان از انار به طور کامل لذت برد ، برخی از افراد آب میوه را ترجیح می دهند. هنگام خرید آب انار از پیش بسته بندی شده ، بررسی کنید که قند اضافه نشده وجود داشته باشد.

دارچین

دارچین همچنین ممکن است حداقل در کوتاه مدت به کاهش فشار خون کمک کند.

یک منبع معتبر از سه مطالعه نشان داد که دارچین فشار خون سیستولیک کوتاه مدت را 5.39 میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولیک را 2.6 میلی متر جیوه کاهش می دهد. با این حال ، تحقیقات بیشتری لازم است.

دارچین را با پاشیدن روی جو دوسر یا میوه های تازه خرد شده ، به عنوان جایگزین شکر ، به رژیم غذایی اضافه کنید. دارچین به اشکال مختلف برای خرید موجود است.

پسته

پسته مغزهای مفیدی است که ممکن است فشار خون را کاهش دهد.

یک مطالعه منبع معتبر گزارش داد که گنجاندن آجیل پسته در رژیم غذایی با چربی متوسط ​​ممکن است فشار خون را در زمان استرس کاهش دهد. این ممکن است به این دلیل باشد که ترکیبی در آجیل باعث کاهش تنگی رگ های خونی می شود.

مطالعات دیگر نشان داده است که سایر آجیل ها مانند منبع بادام ، اثر مشابهی دارند.

پسته های ساده را میل کنید ، آنها را در سالاد بریزید یا آنها را در پستو مخلوط کنید. آجیل های بدون نمک از سلامت بیشتری برخوردار هستند.

 

 

 

 

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید تا فشار خون نداشته باشید

در حالی که برخی از غذاها ممکن است فشار خون را تسکین دهند ، برخی دیگر می توانند باعث افزایش قابل توجه فشار خون شوند.

افراد می توانند با پرهیز از موارد زیر از فشار خون بالا جلوگیری و یا آن را کاهش دهند.

نمک

سدیم می تواند فشار خون را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. طبق یافته های یک بررسی معتبر از سال 2013 ، کاهش مصرف نمک به میزان 4.4 گرم در روز باعث کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک می شود.

کافئین

کافئین موجود در قهوه ، چای ، کولا و نوشیدنی های انرژی زا می تواند باعث افزایش کوتاه مدت فشار خون شود.

یک منبع معتبر از پنج آزمایش نشان داد که نوشیدن تا 2 فنجان قهوه غلیظ می تواند فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را برای 3 ساعت پس از مصرف افزایش دهد.

این یافته ها نشان نمی دهد که قهوه فشار خون یا خطر بیماری های قلبی عروقی را در طولانی مدت افزایش می دهد.

الکل

استفاده از الکل مواد نوشیدنی الکلی حتی بع مقدار کم می تواند باعث افزایش چشمگیر فشار خون شود.
مصرف زیاد الکل همچنین خطرات نارسایی قلبی ، سکته مغزی ، سرطان و چاقی را افزایش می دهد

 

خلاصه مطلب

در این مقاله سعی کردیم برای شما به طور کامل و واضح درباره فشارخون، عوامل آن، مقدار فشارخون متوسط، عوارض فشار خون بالا، موادی غذایی که می تواند فشار خونتان را  کنترل کند و حتی مواد غذایی که می تواند افزایش دهد همینطور بسیاری موارد دیگر را خدمتتان در این مقاله برای شما بیان کردیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار گرفته باشد و بتوانید از این مطلب استفاده کنید.توصیه می کنیم اگر دارای فشار خون بالا هستید و یا کسی در بستگان به فشارخون مبتلاست حتما موارد بالا را به دقت رعایت کنید که دچار هیچ گونه عوارضی از بابت این بیماری نشوید و عمری با کیفیت داشته باشید.

  • ۰۰/۰۲/۲۰
  • ایلیا کرمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی